Skip to content

10 начина как да правиш по-добри снимки с телефона си

Много фотографи ентусиасти биха казали, че снимката ти не струва, само ако разберат, че е правена с телефон и традиционно ще ти кажат нещо от рода на “купи си истинска камера”. Ние сме на мнение, че добрата снимка си е добра снимка, без значение с какво е правена. Освен това въпреки слабостите на камерите на съвременните телефони, те имат и своите преимущества, най-малкото защото винаги са на една ръка разстояние – “най-добрата камера е тази, която е с теб” . Черпим с бира, ако някой ни убеди в противното.

 

Ето няколко правила, които ще ти помогнат да правиш по-добри снимки с телефона си.

 

1. Приближи се

1

Учудващо но много телефони, особено iPhone снимат доста добро макро – или казано по друг начин “отблизо”. Малкият им сензор и голямата дълбочина на кадъра ти помагат да хващаш цели обекти на фокус, за разлика от други камери с по-големи сензори и по-дълги обективи.

Също така когато се приближиш имаш и по-голям контрол върху светлината на обекта, който снимаш. Случвало ли ти се е силно осветени дребни повърхности тотално да повлияят на експозицията и снимките ти да изглеждат все едно са снимани нощно време?

 

2. Не използвай зуум докато снимаш, а кропвай след това 

2

Почти всички смартфоун камери имат някаква форма на дигитален зуум, за който е най-добре да се правиш, че изобщо не знаеш. Дори и по време на снимане можеш да видиш колко драматично се намалява качеството. Всъщност това което прави камерата е да увеличава съществуващите пиксели и в крайна сметка виждаш по-малко, но за сметка на това по-големи такива, кофти…

За разлика от зуума, когато кропваш изображение, му намаляваш броя на пикселите, а не разпъваш съществуващите до резолюцията на камерата. Резултатът е по-фокусирани и резки изображения. Дори и да не разбираш напълно горното, повярвай ни – недей да използваш зуума.

Още една причина да не “приближаваш” е, че след това е доста по-лесно да отрежеш изображението както ти харесва и ще можеш да пробваш различни композиции.

 

3. Снимай без филтри и редактирай след това

3

Ако искаш да правиш интересни и уникални кадри, последното нещо което искаш да направиш е да използваш същите филтри, които използва и останалата част от човечеството. Не че не харесваме Instagram, частта със споделянето е мега, но филтрите отдавна са се изтъркали.

Има достатъчно и добре работещи приложения за корекция на снимките като  SnapSeedPhotoshop Express, или iPhoto. Те ще ти дадат достатъчно свобода да експериментираш с контраст, острота, цветна температура, нещо което би направил със снимките си от по-големия фотоапарат. Така можеш да развиеш свой стил и запазена марка. Как ти звучи това? 🙂

 

4. Не използвай фалшив дефокус

4

Плитката дълбочина на кадъра винаги си е голямо предизвикателство за снимането с телефон.

Заради по-широките си обективи и по-малки сензори това не се постига лесно, но изкуственото му пресъздаване с филтри в камера-приложението е доста по-лош вариант.

Като начало филтрите се прилагат линейно, без значение колко са големи дадени обекти и къде се намират в кадъра. Фотоапаратите и обективите го правят на друг /физичен/ принцип и затова картинката изглежда съвсем различно. От друга страна е и доста трудно да си прецизен като избираш кой обект трябва да е на фокус и кой не и обикновено се получава смущаваща граница между двете. Съвет – ако искаш да акцентираш на обект или човек, просто го кадрирай по-централно, опитай да опростиш фона на който го снимаш, дори да се преместиш 2-3 крачки докато си доволен от кадъра. Заслужава си!

 

 

5. Избери си по-добро приложение

5

 

Това правило може би се отнася повече за iPhone потребителите, отколкото за Андроидите, При всички случаи става въпрос за повече контрол. Приложения като Camera Awesome и  Camera+ ще ти позволят да снимаш много изображения наведнъж /burst mode/, да заключваш експозицията независимо от фокуса и какво ли още не.  Което и приложение да си избереш е хубаво да го разгледаш обстойно преди да започнеш да снимаш, това ще ти даде по-голяма свобода и по-бързи реакции.

 

6. Зарежи светкавицата

6

Основният проблем със светкавиците на телефоните, е че те са по-скоро фенерчета отколкото светкавици. Светят прилично силно, но цветната температура в повечето случаи е кошмар и не изпълняват една от основните функции на светкавиците – да замразят движението. Също така тези “светкавици” светят по-продължително и резултатът е размазано и зле осветено изображение.

“И какво правим” ще попиташ…за жалост сензорите за момента са твърде несъвършени и нещата не могат да се подобрят само с неизползване на светкавица и увеличаване на светлочувствителността /ISO/. Най-доброто нещо, което можеш да направиш е да си осигуриш още светлина, която е съвсем вероятно да е много по-интересна от фенерчето на телефона ти. Ако си в бар – потърси някоя неонова лампа или силно светеща табела на любимата ти бира. И все пак ако просто искаш да запаметиш момент, а не да печелиш конкурси, снимка със светкавица е за предпочитане пред снимка в която не се вижда почти нищо.

 

7. Почиствай си обектива

7

 

 

В джоба си освен, че носиш разни ценни неща и предмети, носиш и телефона си, който събира вкусна порция прах и отпечатъци. В резултат на това и снимките ще изглеждат тъмни, нефокусирани и със странни артефакти. Не се вманиачавай, но при съмнение че обективът не е съвсем чист, едно бързо потъркване в любимата блуза ще оправи нещата.

 

8. Внимавай за отблясъци

By Azrul Aziz
By Azrul Aziz

И под внимавай имаме предвид не да внимаваш да не правиш такива, а точно обратното – бъди креативен и ги обърни в твоя ползва. В момента има доста приложения, с които можеш изкуствено да наслагваш такива отблясъци в обектива върху снимките си /познай какво мислим за това/, но когато се случат по истинския начин могат да доведат до доста интересни резултати – представи си силует на заслепяващ фон с отблясъци.. Трик: докато снимаш се опитай да завъртиш телефона си, така че да композираш слънцето към края на кадъра. Колкото повече се доближава до него, толкова по-силен ще е отблясъка в обектива. Същевременно ако искаш да се спасиш от такива отблясъци – закрий с ръката си страната от която свети /точно както закриваш очите си от слънцето/.

 

9. Принтирай снимките, които харесваш

9

By Chantel Lucas

Нещо което прави дигиталната фотография толкова различна от аналоговата, е че при втората за видиш изображението първо трябва да го проявиш /един вид принтираш/. Наш съвет – прави това и с дигиталните ти снимки. Усещането е друго да видиш своя снимка отпечатана, да я подариш на някого или да си я рамкираш в троен размер на стената в кухнята. Шансовете някой да каже “да бе…и това е снимано с телефон” доста се увеличават.

 

10. Не забравяй основните правила във фотографията

10

 

 

Припомняй си от време на време основните правила във фотографията. Това че снимаш с телефон, а не с 1.5 килограмов огледално рефлексен апарат не променят концепцията за интересна композиция и разчупена светлина. Използвай правилото на третините или златното сечение, когато композираш кадъра си. Включи си дори и шаблона от приложението. Припомни си и предишните 9 правила и прави кадри, които хората не биха и повярвали, че са правени с обикновен телефон! 🙂

Остави коментар

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *