Skip to content

10 правила, които и про-тата няма да ви кажат

Фотоапаратите в днешно време правят доста сносни снимки и обикновено можеш да разчиташ на тях сами да се справят със задачата. Но да заснемеш готин кадър понякога се изисква малко повече от това да натиснеш голямото копче. Про-тата знаят какво и как, но не казват. Ние обаче ще ти споделим няколко от тяхните трикове.

 

1. Снимай на широко

BW-crop

Една от тайните на спортните фотографи е, че не се опитват да докарат перфектната композиция докато снимат. В повечето случаи снимат по-крупно, за да проследят обекта независимо накъде ще тръгне. Също така е и доста по-бързо да се използва централната точка на автофокусната система, вместо непрекъснато да се избират различни автофокусни точки в периферията, а и тя фокусира най-бързо и точно. Чак след това кропват изображението докато го редактират.

 

2. Използвай алтернативния бутон за фокус

2

Повечето хора фокусират своя кадър като задържат спусъка полунатиснат, но повечето огледално рефлексни апарати /а и безогледалните/ разполагат с един доста хитър и удобен бутон в дясно на дисплея. Един от плюсовете е, че не трябва да съобразяваш колко силно си го натиснал и няма как инцидентно да щракнеш, което би било неприятно докато чакаш перфектния кадър. Също така е удобен когато снимаш движещи се обекти. Заключвайки фокуса с AF бутона можеш да ги проследиш, без да заключваш настроките на експозицията, а само фокусът. Супер удобен е и в случаите, в които снимаш растения или цветя във ветровито време и фокусът непрекъснато се мести. Натисни AF бутона, композирай своя кадър и светлина и снимай когато си готов.

 

3. Магическата бленда f8

DSC_5596

При повечето обективи f8 е оптималната апертура от гледна точка на острота, дифракция и дълбочина на кадъра. И докато си ходиш с фотоапарата на рамо, сенника на обектива, капачката в джоба и си в режим P, си готов във всеки един момент за малко екшън. Няма нищо по-добро от това да си подготвен.

 

4. Дясна експозиция

DSC_5595

Тази техника е базирана на факта, че по-светлите части на изображението за генерирани от по-силен сигнал и съответно съдържат по-малко шум. Това означава, че без да прегаряш изображението е хубаво да снимаш по-светли изображения, които след това можеш да затъмниш при обработка, за да имаш по-малко шум и повече информация в кадъра. За да снимаш по-светли кадри, като същевременно запазваш най-светлите тонове, се налага да използваш досадната хистограма, като се стремиш да има видим връх в дясната част. Ако имаш обаче видим връх в най-дясна – вероятно си поизгорил своето изображение и вече липсва информация в най-светлата част на кадъра. Цялото упражнение се свежда до това да проверяваш хистограмата след всеки кадър и да донастройваш експозицията за максимално светъл кадър.

 

 

5. Намери си бърз обектив

DSC_5604

Не случайно професионалните фотографи, снимащи спорт или животни в природата се снабдяват такива от порядъка на f1.8-2.8. Няма две мнения, че са обемни и тежки, но повярвай ни – има защо! Освен че ти дават по-добър контрол върху дълбочината на кадъра, при слабо осветление дават огромно предимство на автофокусната ти система. С тяхна помощ можеш да снимаш на по-висока скорост при една и съща светлина, и така да замразиш действието. Не всеки може да си позволи такъв обектив, но нека не забравяме, че винаги можеш да си вземеш такъв под наем.

 

6. Използвай светкавица

http://www.raqwe.com/

Дори и при дневно осветление, малко допълнителна светлина може драматично да повлияе на кадъра ти. За предпочитане е да използваш външна светкавица. С този похват крачката между приличен и неочаквано добър кадър е много малка. Не се и иска да си голям експерт. Новите светкавици имат достатъчно добри автоматични настройки – от теб се иска да пробваш и експериментираш.

 

7. Наслагване на фокуса

Screen Shot 2015-11-04 at 10.09.35 PM

Доста удобен трик, който ти помага да създаваш изображения с голяма дълбочина на кадъра, така че целия кадър да остър и на фокус. Това е особено полезно, когато снимаш макро. Няколко са правилата:

      • обектът, който снимаш трябва да е неподвижен
      • използвай статив
      • започни да снимаш най-предния план на обекта
      • променяй постепенно фокуса, като фокусираш към задния план

Целта е накрая да имаш няколко кадъра на фокус като напречни разрези на обекта, които да съединиш в едно единствено изображение. Това може да стане ръчно, като маскираш всеки кадър върху предишния или доста по-лесно – като използваш функцията Photo Merge в Photoshop.

 

8. Ключът е в простичките неща

DSC_5321

Без значение е дали се подготвяш да снимаш пейзаж, подреждаш своя макро кадър или обясняваш на своя модел как да позира – един от най-добрите съвети е да опростиш композицията. Използвай основите, които знаеш – правилото на третините и водещите линии. Не се изкушавай да вкарваш още и още елементи в кадъра – накрая той ще е бъбрив и без ясна концепция. Водещото правило е “по-малкото е повече”. Това се отнася със същата сила и за осветлението, което използваш. Супер кадрите стават дори и с една проста лампа.

 

9. “Огледалото горе”

DSC_5607

Както ние обичаме да му казваме “огледалото горе” или mirror lockup е настройка на фотоапарата, която ти помага да снимаш супер остри изображения от статив. Разказвали сме и преди за неприятните микро-вибрации, които се получават в следствие на вдигането на огледалото, особено при по-къси експозиции от порядъка на 1-2 секунди. За целта тази настройка първо вдига огледалото на твоя огледално рефлексен апарат и при повторно натискане на спусъка се заснема изображението.

 

 

10. Редактирай

Screen-Shot-2015-11-04-at-10.22.00-PM

Фотографите /а и не само/ се преценяват винаги по кадрите, които показват на света. Нашият съвет е – не показвай алтернативи или сходни кадри, а само и единствено най-доброто от себе си.  За твое удобство можеш да използваш и някоя от многото апликации за фото мениджмънт и така по-лесно да организираш своите снимки и да планираш, коя кога да покажеш.

БОНУС:

Photography Book полезна група във фейсбук, която е посветена само и за споделяне на ресурси на тема фотография. Може да се присъедините от тук.

Photography Book

Остави коментар

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *